Inrikes.

2017-03-31 06:14
  • Felicia Lindelöw och Julia Hedlin är engagerade i Food 2 change. Det är dags för inventering av varorna på vagnen och vissa förpackningar kräver lite tejp.  Bild: Johanna Lindqvist
    Felicia Lindelöw och Julia Hedlin är engagerade i Food 2 change. Det är dags för inventering av varorna på vagnen och vissa förpackningar kräver lite tejp.
  • Alla slags varor kan hamna på vagnen och det är upp till medlemmarna som får maten att avgöra om den är ätbar genom att lukta och smaka på den.  Bild: Johanna Lindqvist
    Alla slags varor kan hamna på vagnen och det är upp till medlemmarna som får maten att avgöra om den är ätbar genom att lukta och smaka på den. 
  • Pernilla Asplund Karlsson är färskvaruchef på Ica Supermarket Ålidhem och är ansvarig för kontakten med Food 2 change.  Bild: Privat
    Pernilla Asplund Karlsson är färskvaruchef på Ica Supermarket Ålidhem och är ansvarig för kontakten med Food 2 change.

De tar vara på varorna som har korta datum

Två gånger i veckan sorteras mat med utgånget bäst före-datum ut från en butik i Umeå och delas ut bland Food 2 changes medlemmar. Det är ett sätt att minska matsvinn och koldioxidutsläpp.

”Vi vill göra skillnad på gräsrotsnivå”, säger ambassadören Felicia Lindelöw.

En vagn med mat rullas ut från butiken till Food 2 changes utdelningsplats just utanför. Felicia Lindelöw och Julia Hedlin är på plats för att inventera genom att se så att inga varor har blivit dåliga. De kollar vikt och pris för att kunna föra statistik på hur mycket butiken skänker bort och hur mycket koldioxidutsläpp som på så sätt sparas in. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Alla utgångna varor

Innan organisationen startade sitt samarbete med butiken så slängdes alla varor med trasiga förpackningar eller utgånget datum. Nu blir maten i stället uppäten eller använd av föreningens medlemmar. 

– Vi har utlämning två gånger i veckan. I dag var det ovanligt lite varor på vagnen, konstaterar Felicia som är ambassadör och värd i Food 2 change.

Allt utom sådant som har passerat sista förbrukningsdag åker ner i medlemmarnas tygpåsar. 

– Det är inte samma som bäst före-datum. Förbrukningsdag är ett mikrobiologiskt hälsoskydd som sätts på varor som kyckling, skaldjur, köttfärs eller semlor exempelvis. Sådana varor får inte säljas eller skänkas bort efter att datumet har passerat, förklarar Felicia.

I dag sorteras två förpackningar kyckling bort. Annars är det mat med utgånget, eller nära utgånget bäst före-datum, skadade förpackningar eller utgående sortiment som hamnar på vagnen. Där är det medlemmarna som är sista person som avgör om produkten går att äta genom att lukta eller smaka på den.

– Vi är en mellanhand mellan butik och medlem. Det är medlemmarna som är ansvariga för vad de äter och inte. Syftet är att bekämpa matsvinnet från butikerna och vi är väldigt glada över att det finns människor som kan tänka sig att hjälpa till med det genom att ta emot maten. 

Ett år sedan

Organisationen startade för lite drygt ett år sedan och i maj 2016 hade de sin första matutdelning i Västerås. Nu finns de på flera orter i Sverige.

I Umeå har samarbetet med Ica Supermarket Ålidhem inneburit att de har kommit igång med utdelningarna med start i februari. 

– Vi vill verkligen samarbeta med alla matbutiker och behöver fler ambassadörer och värdar som kan hjälpa till. Det är ett ganska resurskrävande arbete, säger Felicia.

Från butikens håll är det Pernilla Asplund Karlsson, färskvaruchef, som är ansvarig för kontakten med organisationen.  

– Vi har svinn i butiken – varor som vi inte kan sälja till kunder för att varan har gått ut eller har trasig förpackning. Vårt mål är att vi inte ska ha något svinn, och nu tar Food 2 change vara på de här produkterna, säger Pernilla.

Hon berättar att allt möjligt kan skänkas bort, men att det sällan handlar om specialvaror som stekpannor och liknande.

– Det är matvaror av alla slag – frukt, grönt, pasta, korv och så vidare. Vi jobbar aktivt i butiken för att hyllornas varor bara ska rulla på och konsumeras, men ibland blir det felinköp och då slutar det med svinn.

Förändringen av arbetsrutinerna i butiken har bara ändrats på så sätt att Pernilla har fått ordna en uppsamlingsplats för en matvagn och sedan informera personalen om att de ska lägga maten där i stället för att slänga den. 

Matmissionen, en liknande verksamhet i Stockholm, som i regi av Stadsmissionen har startat en butik där varor med kort datum säljs till reducerat pris för medlemmar har fått kritik. Missnöjda röster menar att en verksamhet som har utgångspunkt i välgörenhet ändå gagnar de stora livsmedelskedjorna som får goodwill. Dessutom fortsätter kedjorna att tjäna stora pengar i stället för att generellt sänka sina matpriser. 

Felicia tänker efter.

– Ja, goodwill får ju matbutikerna i och med våra samarbeten också, men jag tror att det behövs för att vi ska kunna genomföra det här. Att affärerna skulle sänka priserna skulle nog inte minska svinnet. Det är också en fråga om marknadens krav på kvalitet. Att gurkor ska vara raka och att krokiga väljs bort. Vad är det som har skapat det kravet? Vi vill göra skillnad nu och inte komma åt strukturella problem. Vi vill nå ut på gräsrotsnivå, säger hon.

Hjältemedlemmar

För att få bli medlem, eller hjältemedlem som de kallas, finns krav på en inkomst under 13 000 kronor före skatt och då räknas inte eventuella bidrag in. Medlemskapet kostar 500 kronor per halvår och man får möjlighet att hämta mat en gång i veckan till ett genomsnittligt värde av 200 kronor. 

– Vad medlemmarna har för exakt inkomst är inget vi kontrollerar. Vi har tillit. Många av dem står redan under myndigheters granskning och behöver inte någon ytterligare som ska kontrollera dem.

Hon menar att synsättet absolut inte är att organisationen sysslar med allmosor och att medlemmarna inte ska behöva känna så.

– De personer som kommer hit hjälper oss att ta reda på matsvinnet. De är hjältar. Det är en utmaning att vända bilden som ofta uppstår av att det är utsatta personer som tar emot välgörenhet. Det är medlemmar som gör en insats. Tillsammans ser vi till att direkt minska matsvinnet.

Tillvägagångssättet är egentligen väldigt enkelt. Det kräver ingen leverans av varor till en annan plats, utan konsumenten kommer till butiken, precis som om hen skulle handla som vanligt. Det går att önska specialkost till en viss gräns utifrån allergier och så vidare, men att stå och sortera vegan-, vegetarian-, gluten-, laktoskassar och annat blir för krångligt i det stora hela.

– Är det någon som är vegetarian får de inget annat i stället för kött. Det är upp till medlemmarna om de vill byta varor med varandra, eller ge bort. Det spelar inte oss någon roll, säger Felicia.

Hon tror att matpåsarna kan bidra till individernas vardag. Dels innebär de en drastisk förändring i hushållskassan, men det blir också möten mellan människor inom föreningslivet. 

– Dessutom får man testa mat som man kanske inte skulle köpa annars. 

Food 2 change 

• Food 2 change startades i Västerås för ett år sedan och finns nu även i Stockholm, Avesta, Kumla och Umeå. Målet är fler samarbeten med olika matbutiker och att starta upp på fler orter. 

• Syftet med organisationen är att minska och bekämpa matsvinnet från livsmedelsbutikerna.

• Sedan den 3 maj 2016 har mat för drygt 817 000 kronor tagits om hand av organisationens hjältemedlemmar.